Tuesday 6 April 2010

Free Jamal Saberi Campaign

Farshad Husseini files the following report from Japan today:

شبکه بین المللی اتحادیه های کارگری در حمایت از کمپین آزادی جمال صابری فعال شدند!
آخرین اخبار از وضعیت حقوقی جمال صابری به نقل از وکیل جمال
گزارش فرشاد حسینی از ژاپن، ۶ آوریل ۲۰۱۰

امروز از صبح تماس ها و ملاقاتهای متعدی رادر توکیو انجام دادم که گزارش آن به قرار زیر به اطلاع میرسد:
ملاقات با نمایندگان اتحادیه های کارگری

در ادامه کمپین نجات جمال صابری در ژاپن امروز ملاقات مهم و پرباری با نمایندگان اتحادیه های کارگری در ژاپن داشتم. در این ملاقات با اعضای مسئول اتحادیه سراسری کارگران راه آهن ژاپن و کمیته همبستگی بین المللی و سازمان حمایت از مهاجرین در ژاپن دیدار و بحث و گفتگوی مفصلی داشتیم. در این ملاقات آقای تاناکا یاسوهیرو دبیر اتحادیه راه آهن، یاماموتو هیرویوکی دبیر کمیته همبستگی بین المللی و دبیر مالی اتحادیه راه آهن، اقای ستو تاداشی و آقای کازاکی از اعضای مسئول کمیته همبستگی بین المللی و خانم سوگامه از اعضای مسئول سازمان حمایت از مهاجرین به نام اوشیکو شرکت داشتند. در ابتدا به معرفی خودم پرداختم. من فرزند انقلابم. در جریان انقلاب اوان نوجوانی به فعالیت سیاسی پرداختم و همواره اهداف این انقلاب برای آزادی رهایی کامل مردم از یوغ ستم استبداد و سرمایه زندگی سیاسی من را شکل میداده است. من فرزند افق پایان دادن به تمام دردهای بشریت هستم. هر جایی که برای انسان ها درد و رنج و بی حقوقی ساخته اند تلاش کرده ایم آنجا حاضر باشیم و برای زدودن این رنج ها تلاش و مبارزه کنیم. متعلق به جریانی هستم که امید میلیونها نفر در ایران و امیدی برای تمام مردم کره زمین است. من نماینده جریانی هستم که زندگی بهتر را به آینده حواله نمیدهد همین الان میخواهد در زندگی انسانها موثر واقع شود. بعد از آن توضیح دادم من از هلند به ژاپن آمدم تا با کمک شما و انسانهای شریف دیگر در اقصی نقاط دنیا جمال را نجات دهم. شما جمال را خوب میشناسید. جمال پرچمدار همین جریان در کشور شماست. جمال پرچمدار انقلاب ایران و خواسته های برحق مردم ایران در ژاپن است. جمال را به زندان انداخته اند تا این پرچم را پایین بکشند. اما نمیدانند که هیچ کس نمیتواند این پرچم را با سرکوب و دستگیری و شکنجه به زیر بکشد. این پرچم در اهتزاز است زیر که تنها راه امید مردم ایران و دنیا ست. شما نمایندگان سازمان ها کارگری نیز باید به کمک این انقلاب بشتابید. انقلاب مردم یک انقلاب ملی برای خودکفایی و رشد صنعتی نیست. انقلابی برای استقلال کشور و بازسازی یک امپراطوری دیگر نیست. این انقلابی برای رهایی برای آزادی، برای خلاصی از شر استبداد و بی حقوقی، برای برچیدن بساط اعدام و شکنجه از ایران و حتی دنیا، برای جارو کردن مذهب و اسلام سیاسی از قدرت سیاسی در تمام دنیا، برای دفاع از ارزش و حرمت انسانی است. شعارش یک نژاد فقط نژاد انسانی است. جمال سفیر این انقلاب در کشور شماست. جمال نماینده نجات کبری رحمانپورها و فرزاد کمانگرها در ژاپن است نباید اجازه بدین سفیر چنین انقلاب انسانی را به زندان بیفکنند.
نمایندگان ضمن استقبال گرم از حرفهای من اظهار داشتند ما از طریق جمال در جریان اوضاع سیاسی ایران بودیم. همراه با جمال در اعتراض علیه جمهوری اسلامی و در حمایت از انقلاب مردم ایران در تظاهراتهای متعددی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی فعالانه شرکت داشتیم. ما در کنار و پشتیبان انقلاب شما هستیم. با تمام قوا برای نجات جمال تلاش میکنیم. ما با یک شبکه وسیع از اتحادیه ها و سازمانهای کارگری در جهان ارتباط فعال و متقابل داریم. از این شبکه درخواست کردیم که برای نجات جمال یک کمپین بین المللی سازمان دهیم. آنها نیز با درخواست ما موافقت کرده و ما این کمپین را در سطح اتحادیه های کارگری در کشورهای مختلف پیش خواهیم برد. دبیر اتحادیه سراسری راه آهن توضیح داد که ما در حمایت از جمال صابری دو تظاهرات را به تاریخ ۱۸ آوریل در غرب ژاپن و ۹ مه در شرق ژاپن سازمان داده ایم. من پیشنهاد دادم تظاهرات ۹ مه را به یک تظاهرات بین المللی تبدیل کنیم. با هماهنگی با کمپین نجات جمال میتوانیم اعتراض ۹ مه را به یک اعتراض وسیع بین المللی علیه دولت ژاپن تبدیل کنیم. این پیشنهاد مورد استقبال قرار گرفت. و قرار شد که با شبکه بین المللی اتحادیه های کارگری نیز فراخوان داده شود که در روز ۹ مه مشترکا در همه کشورها، روز اعتراض به سیاستهای ضد انسانی مهاجرت در ژاپن و روز حمایت از جمال صابری اعلام شده و اقدامات مشترکی را در کشورهای مختلف پیش ببریم. در همین زمینه قرار شد از این به بعد در ارتباط متقابل با هم قرار گرفته و فعالیتهای مربوط به کمپین نجات جمال را با هماهنگی هم پیش ببریم. دبیر اتحادیه راه آهن اعلام کرد که در ماه سپتامبر سال جاری ما یک کنفرانس جهانی در باره وضعیت جنبش کارگری در دنیا داشته و در روز ۷ سپتامبر یک تظاهرات همبستگی در ژاپن داریم و همینجا از شما دعوت میکنیم که برای شرکت در این کنفرانس و این تظاهرات به ژاپن بیایید و با ما همراه شوید.
در ادامه به ضرورت کمک مالی از کمپین نجات جمال اشاره کردم و درخواست کردم که در این زمینه درست مانند نجات خود جمال تلاش کنند. گفتم نجات جمال به امکانات مالی عمیقا گره خورده هر چه توان مالی کمپین نجات جمال بیشتر شود توانایی سازمان دادن فعالیتهای مهمتر و متنوع تر بیشتر میشود. در پاسخ دبیر مالی اتحادیه راه آهن گفت ما به این منظور یک صندوق کمک مالی ایجاد کرده و از اعضا و فعالین حتی در تظاهراتهای مان کمک مالی جمع آوری کرده و سپس به حساب کمپین نجات جمال واریز خواهیم کرد. امیدواریم بتوانیم کمک قابل توجهی برای این کمپین جمع کنیم.
پس از آن بحث های مفصلی در باره اوضاع ایران و ژاپن مبارزات کارگران در ژاپن بین ما رد و بدل شد که این بحث ها را نیز سعی میکنم در گزارش مستقل دیگری بنویسم.
کمپین جمال صابری با چفت شدن به شبکه بین المللی اتحادیه های کارگری به یک فاز و موقعیت بهتری رسیده است. باید برای ۹ مه آماده شد. باید سازمانها و اتحادیه های کارگری، سازمانهای مدافع حقوق انسانی در سراسر دنیا را برای این روز بسیج کرد. روز ۹ مه باید روز نمایش قدرت بین المللی ما علیه دولت ژاپن باشد باید روزی باشد که تمام دولتهای دنیا درس بگیرند که نمیتوانند با مخالفین حکومت اسلامی و با انسانهایی که در جستجوی یک زندگی بهتری هستند برخوردی غیر انسانی داشته باشند.

ملاقات با وکیل جمال صابری
به سراغ وکیل جمال صابری خانم نوریکو واتانابه رفتم. خانم نوریکو به گرمی مرا پذیرفتند و بطور مفصل در باره وضعیت حقوقی جمال موقعیتش در ژاپن چشم اندازها و راههای نجات ژاپن بحث و تبادل نظر کردیم.

در ابتدا خانم نوریکا گفت: " وضعیت حقوقی اقامت جمال در ژاپن در چهارچوب قوانین ژاپن فوق العاده مشکل و پیچیده است. درخواست پناهندگی جمال توسط اداره مهاجرت رد شده است. جمال مجددا در بازداشتگاه درخواست پناهندگی جدید ارائه داده. اقدامات تاکنونی کمپین شما و درخواست مجدد جمال برای پناهندگی فعلا و بطور موقت خطر دیپورت را بر فراز سر جمال برداشته است اما این عدم دیپورت نه دائمی است و نه تضمین شده. اداره مهاجرت ژاپن میتواند به سرعت این درخواست مجدد را رد کرده و به محض رد درخواست پناهندگی جمال، خطر دیپورت مجدد بر فراز سر جمال قرار میگیرد. چنانچه اداره مهاجرت ژاپن درخواست پناهندگی جمال را رد کند من درخواست دادگاه میکنم. اما بر اساس قوانین مهاجرت ژاپن اداره مهاجرت ژاپن میتواند منتظر پروسه دادگاه نشده و قانونا مجاز است مستقل از پروسه دادگاهی، جمال را به ایران دیپورت کنند. به عبارتی پروسه رسیدگی پرونده در مرحله دادگاه از پروسه تصمیم گیری برای دیپورت جمال جدا بوده و طبق قوانین با رد درخواست پناهندگی جمال از سوی اداره مهاجرت میتوانند او را دیپورت کنند. خانم نوریکا همچنین توضیح داد که مطرح شدن کیس جمال در سطح بین المللی از نظر اداره مهاجرت یک پروپاگاندای سیاسی است که بازگشت جمال به ایران را خطرناک جلوه نمیکند. در این خصوص من به کنوانسیونهای بین المللی از جمله کنوانسیون علیه شکنجه و قانون "پناهندگی در محل" در کنوانسیون ژنو اشاره کردم و توضیح دادم بر اساس این کنوانسیون هایی که ژاپن به به اجرای آنها متعهد شده برگرداندن کسی به جایی که خطر تهدیدش میکند منع میکند. آیا براساس این کنوانسیونها نمیتوان مانع اجرای قانونی دیپورت جمال شد؟ خانم نوریکا پاسخ دادند اداره مهاجرت حوزه اختیارات مستقلی دارد. میتواند این کنوانسیونها را در نظر گرفته و بر اساس آن مانع دیپورت کسی شوند و میتوانند همین کنوانسیونها را نیز در اجرای اقدام خود توجیه کنند. وی توضیح داد که به نظر من الان راه حل نجات جمال بیشتر سیاسی است تا حقوقی و در چهارچوب قوانین مهاجرت ژاپن. وی همچنین اشاره کرد تنها اقدامی که شاید بتوان در چهارچوب قانونی مانع دیپورت جمال شد این است که کشور دیگری جمال صابری را بپذیرد. بعد از آن مفصل به شرح فعالیتها و اقدامات و استراتژی های سیاسی و حقوقی کمپین نجات جمال پرداختم. و گفتم ما با تمام قوا برای نجات جمال میجنگیم. از تمام امکانات موجود قانونی بهره میگیریم. در عین حال فشارهای سیاسی امان را به اداره مهاجرت، وزارت دادگستری و دولت ژاپن بیشتر و گسترده تر میکنیم. ما از فشارهای سیاسی و اقدامات قانونی مثل دو لبه قیچی استفاده میکنیم که طنابهای اسارت جمال را پاره کنیم. خانم نوریکا ضمن قدردانی از فعالیتهای کمپین جمال گفت به نظر من یک فشار همه جانبه سیاسی و بین المللی میتواند در نجات جمال موثر واقع شود. بعد از آن در رابطه با امکان آزادی موقت جمال بطور مفصل صحبت کردیم. خانم نوریکا توضیحاتی در باره چگونگی امکان قانونی آزادی موقت جمال دادند و تاکید کردند که بهر حال اجرای این پروژه ها کوتاه مدت نیست و من امیدوارم تو این فاصله اداره مهاجرت درخواست جدید جمال را رد نکند.
در خاتمه خانم نوریکا درخواست کرد که کلیه سازمانها نهادها ارگانها و افرادی که در حمایت از جمال نامه ای مینویسند حتما یک نسخه از نامه های خود را برای من ارسال کنند تا من آنها را بعنوان مدار تایید کیس جمال برای اداره مهاجرت ارسال کنم. همینجا آدرس ای میل وکیل جمال را قید میکنیم و از همه سازمانها، نهادها و مردم شریف و آزادیخواه درخواست میکنم که حتما یک نسخه از نامه های خود را به وکیل جمال به این آدرس ارسال کنند: noriko-w@xc5.so-net.ne.jp
اقدامات دیگر
با وزارت امور خارجه ژاپن تماس گرفته و درخواست دیدار حضوری کردم. وزارت خارجه با نام جمال آشنا بود. علیرغم این یکی از مقامات وزارت خارجه در خواست کرد تا طی نامه ای دلایل این ملاقات را برایشان شرح دهم. بلافاصله نامه ای که آماده کرده بودم را برایشان فاکس کردم. بعد از مدتی یکی از مقامات وزارت خارجه زنگ زد و وزارت خارجه در جریان این موضوع است. امروز امکان ملاقات نیست اما سعی میکنیم فردا زمانی را برای ملاقات با شما تعیین کنیم.
بعد از آن با وزارت دادگستری تماس گرفتم. متاسفانه هیچکدام از کارمندان وزارت دادگستری به زبان انگلیسی صحبت نمیکردند. به نا چار از یکی از دوستان خوب ژاپنی ام که در کمپین جمال بسیار فعال است کمک گرفتم. وزارت دادگستری دلایل ملاقات را پرسید و پس از توضیحات مربوطه گفتند که با شما تماس میگیریم. بعد از مدتی تماس گرفتند و گفتند که وزارت دادگستری نمیتواند ملاقات طولانی مدت داشته باشد. اما شما را دعوت میکند که تمام نکات خود را کتبا نوشته و به وزارت دادگستری در توکیو آبیاورید. در آنجا ما نامه شما همراه با کلیه اسناد و مدارکی را که دارید تحویل گرفته و به مقامات مسئول رسیدگی پرونده ارائه میدهیم.
پس از آن با کمیساریای پناهندگان سازمان ملل تماس گرفتم. مسئول بخش حمیات از پناهندگان اعلام کرد که نامه من را دریافت کرده و تلاش میکند فردا وقت ملاقاتی بدهند.
با سازمان عفو بین الملل امنستی تماس گرفتم. دبیر دفتر مرکزی در توکیو برای فردا سه شنبه قرار ملاقاتی داد.
فرشاد حسینی. توکیو. سه شنبه ۶ آوریل

No comments:

Post a Comment